Pirelli P Zero Velo

De nieuwe high end allround fietsband van het Italiaanse Pirelli. Dankzij de kennis en knowhow die Pirelli de afgelopen jaren heeft opgedaan bij verschillende motorsporten hebben ze hun kroonjuweel de Pirelli P Zero Velo fietsband ontwikkeld. Dezelfde bandtechnologieën die bij deze motorsporten werden gebruikt zijn in deze Pirelli P Zero Velo fietsband gebruikt. De kern van deze band is Pirelli's eigen SmartNET Silica rubbercompound. De compound van deze Pirelli P Zero Velo band wordt in de Formule 1 gebruikt als hun snelle allround band. Deze compound combineert een perfecte grip in zowel natte als droge omstandigheden, een goede lekbestendig- en duurzaamheid met met een lage rolweerstand. Deze combinatie zorgt ervoor dat de Pirelli P Zero Velo de nieuwe standaard in de fietsbandenwereld is!



Weergave:
 


Bezig met laden...
visibility

Pirelli P Zero Velo Fietsband TT

42,95

visibility

Pirelli P Zero Velo Fietsband 4S

42,95

visibility

Pirelli P Zero Velo Fietsband Zilver

42,95

SmartNET Silica compound

De basis van een band is natuurlijk de compound. De compound die Pirelli heeft ontwikkeld, heeft de naam SmartNET Silica gekregen. Deze SmartNET Silica bestaat uit nano-deeltjes (heel erg klein dus) die langgerekt zijn in plaats van rond. Hierdoor zit er meer structuur in de ligging van die deeltjes waardoor de rolweerstand beter wordt, maar ook is de band moeilijker te doordringen. Het lijkt qua verhaal een beetje op de grafeen die Vittoria gebruikt. Deze synthetische oplossing hebben ze niet zomaar even in elkaar gemixt. Het compound bestaat uit meer dan 17 elementen. Een leuk detail is wel dat de techneut van Pirelli de deze compound heeft ontwikkeld ook heeft gezorgd voor de diverse compounds waar de Formule 1 auto’s nu mee rijden. In de video helemaal onderaan wordt alles nog een keertje helemaal uitgelegd door Pirelli.
 

Bij de banden vindt Pirelli een aantal uitgangspunten belangrijk. Rolweerstand, comfort, gewicht, lekbestendigheid, duurzaamheid en grip in het natte. Bij de TT is de rolweerstand en het gewicht belangrijker dan duurzaamheid en dat zie je dan ook terug in de eigenschappen van de band. De 4s gaat juist meer kilometers mee, raakt minder snel lek en heeft meer grip in het natte. De RR heeft van alle eigenschappen het mooiste evenwicht.

Het profiel verschilt ook per band. De TT band is een slick, de 4s heeft steeds drie “flash” symbooltjes uitgesneden in het profiel. De RR band heeft elke keer één “flash” symbooltje uitgesneden. Over de positie en de hoek van de “flash” is over nagedacht en uitvoerig getest. De vorm van de “flash” zelf stond al vast omdat ze die bij de motorbanden al gebruikten. Het is ook niet zo heel gek dat ze zoveel moeite doen om een band te hebben als je nagaat dat het oppervlakte waarmee de bande contact heeft met de weg zo groot is als een postzegel. Je hebt dus maar een klein stukje waar alle grip wordt geregeld.





Deze website gebruikt cookies om het bezoek te meten, we slaan geen persoonlijke gegevens op.